Što su to proteini? Koje su vrste proteina i koja je razlika?

Proteini su, uz vodu, najvažnije tvari u tijelu. Najvažniji su čimbenik u rastu i razvoju tjelesnih tkiva. Glavni su izvor tvari za izgradnju mišića, kože, kostiju, noktiju i unutarnjih organa.

Proteini ili bjelančevine su gradivni materijal za naše mišiće 🙂

Proteini se mogu izolirati iz proizvoda životinjskog i biljnog porijekla, npr. iz mlijeka ili soje. Takvi proteini dostupni su najčešće u obliku praška. Ukusni shakeovi omogućavaju Vam visoko kvalitetne proteine, a uz to imaju i nizak udio masnoća i šečera.

Proteini u mlijeku (“mliječni proteini”) sadrže različite proteinske komponente koje utječu na tijelo na brojne načine. Dvije glavne skupine mliječnih proteina čine kazein i protein sirutke. No, prije nego počnemo o tome ćemo ih klasificirati:

Koncentrati: Koncentracija i obrada bjelančevina u praškastom obliku mogu rezultirati proteinskim praškom različitog sastava, što u velikoj mjeri ovisi o stupnju uklanjanja dijelova koji nisu proteinski. Na primjer, koncentrat proteina sadrži oko 70-80% proteina, dok se preostali postotak sastoji od ugljikohidrata, minerala, vode i masti.

Izolati: S druge strane, proteinski izolati imaju izduženi dio ne-proteina i sadrže do 90% proteina. Na primjer, izolat proteina sirutke sadrži oko 86% proteina (90% suhe težine).
Hidroizolati: Termin hidrolizirani protein odnosi se na prisustvo obrađenih proteina. Proteini se hidroliziraju u manje dijelove – peptide. Peptidi se zatim izoliraju kroz mikrofilter. Na taj način, hidrolizirani proteini donose sve prednosti izolata, i lakše se apsorbiraju nakon njihova uzimanja. Ovo je najskuplja varijanta proteina jer je tehnološki proces njegove proizvodnje znatno složeniji od prethodnih dviju varijanti.

Dalje: Kazein (sporo otpuštajući) i Whey (brzo otpuštajući) proteini.

Prva glavna osobina kazeina (casein) je njegovo dugo zadržavanje u želucu/probavnom traktu, gdje stvara čvrsti gel koji odgađa proces probave. Na taj Vam način kazein pomaže utažiti glad, omogućujući tijelu konstantnu opskrbu aminokiselinama u trajanju do čak sedam sati.

Sirutka (whey) je brzo probavljiv protein (jedan sat) s aminokiselinama koje omogućuju učinkovit i brz oporavak mišićnog tkiva, osobito nakon treninga.
Po pitanju brzine apsorpcije biljni proteini (npr. sojini) nalaze se negdje između kazeina i sirutke.
Proteini iz bjelanjka jajeta sadrže veću količinu aminokiselina L-metionina i L-cisteina koje imaju važnu ulogu u metabolizmu bjelančevina. Dodavanjem tih proteina praškastim proteinima poboljšat će se omjer aminokiselina, jer ostali proteini, poput sojinih, sadrže relativno male količine tih dviju aminokiselina.

Sve popularniji su i goveđi proteini koji sadrže sve esencijalne aminokiseline, bogati su željezom, cinkom, bakrom, fosforom i B kompleksom vitamina. Iako govedina prirodno u sebi sadrži manji udio kreatina, neki proizvođači u svojim proizvodima povećaju dozu kreatina do 3g što dodatno potiče prirast snage.

Danas čak imamo i proteine dobivene iz graška koji su idealni za vegeterijance i ljude koji su alergični na jaja i mliječne proizvide.

Zanima vas koji su najpopularniji proteini za masu? Whey. Je li je on dovoljan sam po sebi? Ovisi o vašem režimu treninga i prehrane. Trenirate li intenzivno svaki dan ili 2-3 puta tjedno? Radite li program za razvoj mišićne mase ili kružni trening? Unosite li kroz redovnu prehranu dovoljno proteina koji će nadopuniti vrijeme nakon što se “whey” apsorbira?
Da bi tijelo uzelo najbolje iz proteina, organizam mora učinkovito razbiti proteine na aminokiseline. Ukoliko ste jedan od onih koji teško probavljaju proteine (osjećate nadutost ili sl. simptome), možda je za vas bolja opcija da odmah uzimate aminokiseline…

Osobni trener je tu da vam pomogne sa ovim i sličnim pitanjima… 🙂

Izbornik